25 Ekim 2010 Pazartesi

Bel ve boyun fıtığı üzerine sorular Bel, Boyun, Fıtık



Dr. Eser Alptekin boyun ve bel fıtığına dailr soruları yanıtlıyor.

Bel fıtığı ve boyun fıtığı hakkında 03.06.2008 tarihindeki yazıma çok miktarda e-mail geldi. Bunlardan ilginç olan ikisini bu hafta sizlerle paylaşmak istiyorum.

İlaç yetmez, fizik tedavi de gerekir Bel ve boyun fıtığı üzerine sorular

Sayın Eser Alptekin,
Cafe Milliyet’teki yazılarınızı takip ediyorum, bir fırsat bulup sorularımı cevaplarsanız çok sevinirim.
Ben 46 yasındayım ve Tayland’da yasıyorum. Şu anda sol elimde serçe parmağımda uyuşma var. Geçen sene ilk başladığında bütün parmaklarda vardı, bu da o zamanlar yaşadığım bir stresten sonra oldu, önemsemedim. Çok bilgisayar kullandığım için olduğunu sandım, ama sonra geçti ve serçe parmağımda hafif bir uyuşukluk kaldı. Bazen hemen hiç hissedilmiyor, bazense artıyor.
Boynumda ağrı yok ama boynum sert, ağrı sırtıma iniyor bazen. Bazen de sırtım tutuluyor, tetik nokta (trigger point) da arada sertleşiyor. Ciddi bir kuvvetsizlik (disability) yok, bazen bileklerimde ağrı oluyor.
Geçen sene bu olay başladığında burada bir hastaneye gittim, MR çekmedikleri için bunu sinir zedelenmesi sandılar.
Daha sonra EMG çekildi ve dirsekte sinir kaybı olduğunu buldular. Ellerimde, parmaklarımda güç kaybı yok, ellerimi parmaklarımı kullanmakta bir sorun yok henüz. Ama bazen ellerime ağrı giriyor .
Geçen günlerde de belimdeki ağrı için Bangkok’taki daha gelişmiş fakat özel bir hastaneye gittim, MR çekildi, bir kısmını size ekte gönderiyorum.
Doktor “spondylosis with myelopathy” teşhisi koydu, anladığım kadarıyla Türkçe’si “kireçlenme ve fıtık”.
Bu doktor ameliyat önerdi, 3 omuru çıkarıp yapay kemik (artificial bone) koyacakmış, titanyumla birleştirecekmiş. “Başka çözümü yok mu, fizyoterapi” diye sorduğumda, “Sizin durumunuzda yok” dedi.
Açıkçası inanmıyorum. Özellikle bu özel hastanedeki bazı doktorlar hastanın daha çok para harcaması ve tabii ki kendilerinin de bundan para kazanması için gereksiz tahliller, işlemler yaptırıp mevcut durumu abartabiliyorlar.
Verdikleri ise sanırım üstünkörü ilaçlar. Çünkü “kullanım için gerektiği zaman’” diye not düşülmüş. İnternetten baktım. Genelde bu tür rahatsızlıklar eğer ameliyat son çare ve gerekiyorsa kireçlenmeyi veya fıtığı temizleyip yine gerekirse disk protezi takıyorlar. Oysa bu doktorun bana önerdiği şey çok afaki (Doktorun milliyeti olmaz ama emanet olunacaksa Türk doktorlarına emanet olmak doğru bir sözmüş).
Bunlara ek olarak, doktor bir de boyunluk (neck brace) verdi, ‘araba kullanırken koruma (protection) için kullan’ dedi, kaza yapsam felç kalırmışım. Ben boyunluğu araba dışında da fırsat bulunca kullanmaya başladım. Sanırım boyunu sabitlemek, bu durumlardaki çözümlerden birisi.

Şu anda boynumda bir ağrı yok, en yakın zamanda da bu doktorun dediğinin aksine iyi bir fizyoterapiste gideceğim. Masajın da bir yararı olur mu bilmiyorum.
Bu konuda bana yol gösterebilirseniz çok müteşekkir kalırım.

Erkan Akaltun
Bangkok, Tayland

Erkan Bey,
Dirsekteki sinir kaybı diye tanımladığınız şikâyet, bir tuzak nöropatisi (ulnar oluk sendromu) olabilir.
Ellerinizde ve parmaklarınızda güç kaybı olması şart değil. Eğer güç kaybı olacaksa zaman içerisinde gelişebilir veya gelişmez. Bangkok’da çekilen MR sonucuna göre size kireçlenme ve fıtık teşhisi konmuş. Bu doktorun ameliyat önerisini kabul etmemenizi doğru buluyorum. Çünkü bu konuda yapılacak olan ameliyatın bilimsel kriterleri oluşması lazım. Bunlarda patolojik refleksler, tedaviye cevap vermeyen güç kayıplarıdır. Yani nörolojik problemlerdir.
Sadece verilen ilaçlarla tedavisi mümkün değil. Alınması gereken birçok tedbir ve devamında çok ciddi bu konuyu bilen fiziksel tıp ve rehabilitasyon alanında uzmanlaşmış bir hekime ihtiyacınız var.
MR’larınızı inceledim. Fakat yine de en doğru olan bunun klinik bir muayene ile değerlendirilmesi…
Ameliyatı reddetme kararınızı doğru buluyorum.
Sağlıklar diliyorum…
İkinci ameliyat riski artırır

Sayın Hocam
Milliyet Gazetesi okuruyum. Köşenizin takipçisiyim. 67 yaşında müzmin bir bel hastasıyım. 25 yıldır bu rahatsızlığı çekiyordum ki 2008’in mart ayında ameliyat olmam gerektiği Yalova Devlet Hastanesi beyin cerrahlarınca önerildi. Hemen Bursa Uludağ Üniversitesi Beyin Cerrahisi Bölümü’ne başvurdum. 18.03.2008 tarihinde bel fıtığından ameliyat oldum. Şunu da hemen belirtmem gerekiyor, bu safhaya gelinceye kadar dört belki beş defa fizik tedavi gördüm. Emekli asker olduğum için bir defasında da Bursa Fizik ve Rehabilitasyon Askeri Hastanesi’nde fizik tedavisi gördüm.
Ameliyat olalı 15 ay oldu. Rahatsızlığım daha da arttı. Şimdi 300 – 400 metrede bir dinlenmem veya çömelip kalkmam gerekiyor. 24 saat ağrıl çekiyorum. Sol ayağımda devamlı uyuşma ve ağrı var. Bilhassa ayaktayken sol kalçam sanki oyuluyor. Bu durum benim sosyal yaşantımı engellediği gibi her an sinirli bir insan durumuna geldim. 03.06.2009 günkü yazınızda olduğu gibi ayak parmaklarımda güç kaybı yok. Parmaklar ve topuk üzerinde yürüyebiliyorum.
Ameliyattan sonra bel filmi çektirdim. Lomber MR filminde bir şey görünmediği çok temiz pırıl pırıl olduğu başka bir beyin cerrahı tarafından ifade edildi. Daha sonra nefelometri testi yaptırdım. Enfeksiyon durumu yoktur, sonuç 3,13 çıktı. Ağrı kesici olarak antienflamatuar kullanmama rağmen hiçbir yararını göremiyorum.
Bana bir yol gösterirseniz size minnettar kalacağım. Saygılarımla.

Yusuf Derdiyok
Yalova

Yusuf Bey,
18.03.2008 tarihinde zaten bel fıtığından ameliyat olmuşsunuz. İkinci bir ameliyata girmeniz riskinizi daha da artıracaktır. “300 – 400 metrede bir dinlenmem ve çömelip kalkmam gerekiyor” diyorsunuz. Bu bizim, tıp dilinde “claudicatio intermittent” diye tanımladığımız kesik topallama şikâyetidir. Bu da sadece bel fıtığını değil bacaklarınızdaki arterleri (temiz kan damarları) veya varsa diyabetinizi ilgilendiren bir durum olabilir.
Bu açıdan da değerlendirilme yapılmasını öneririm. Bahsettiğiniz kadarıyla güç kaybınız fazla yok. Sadece

3751878212349254571 6978019375098063081?l=saglikalemi.blogspot Bel ve boyun fıtığı üzerine sorular

Popularity: unranked [?]

sponsorlu bağlantılar

Bu yazılarda ilginizi çekebilir

Benzer Yazılar



0 yorum:

Yorum Gönder